Hei

NISJEBUTIKKENS DAG

Nisjebutikkens dag

- en nasjonal bevisstgjøringskampanje

for landets selvstendige butikker 

fra gb-design.no og butikkutvikler.no

Slagkraft

 

Jo flere som deler det samme budskapet, jo større slagkraft får vi! Jo mer du selv gjør ut av markeringen, jo mer får du igjen også - det har vist seg ute i butikkene. 

Synlighet

 

Materiellpakken er utviklet og utformet med tanke på synlighet. Kampanjens fokus går på alt annet enn salg: Kjøpsopplevelse, fagkunnskap, kvalitet og service.

Fellesskap

 

Butikker over hele landet er med på markeringen og det finnes ikke maken til et slikt fellesskap mellom butikker i forskjellige bransjer. 

Hvorfor nisjebutikkens dag?

 

I 2016 startet jeg på det som man må kunne kalle forgjengeren til nisjebutikkens dag. I min jobb som butikkutvikler reiser jeg Norge rundt og besøker butikker for å hjelpe de med å øke lønnsomheten og profesjonalisere driften. Jeg mener at butikkutvikling er stedsutvikling og stedsutvikling er butikkutvikling. For jeg ser nemlig hver eneste dag betydningen de selvstendige butikker har i sine lokalsamfunn.

 

For har du tenkt på hvor ofte vi definerer et sted som “det ene eller det andre”, på bakgrunn av butikkene som finnes der? At et steds identitet henger nokså tett sammen med butikkutvalget på stedet?

 

Det jeg så var at det var et stort behov for en bevisstgjøring, både av forbrukeren, men også for butikkdriveren selv. Jeg tok derfor initiativ til å starte en dugnad. En dugnad som innebar det å skrive leserinnlegg til mange av landets aviser om den viktige verdiskapingen som foregår i landets selvstendige butikker.

 

Jeg fokuserte på galskapen og kjøpehysteriet rundt fenomenet “Black friday” og hvor lite bærekraftig en slik organisert galskap faktisk er. Jeg lagde tekster, og skapte facebookposter og instagramvennlige budskap om verdien av lokal handel som kunne deles videre av butikkene.

 

I 2017 dro jeg det litt lengre, for butikkene var veldig interessert i å få “ferdig tygget” materiell de kunne bruke i en travel hverdag. Jeg skrev leserinnlegg til over 80 aviser, og mange av innleggene kom på trykk og på nett. Disse ble delt og delt og delt igjen.

 

 

.

Jeg forstod at vi trengte er tydeligere stemme, og tok derfor kontakt med designer for å få laget et felles uttrykk vi kunne bruke.

 

Giske (fra gb-design.no) og jeg snakket samme språk og ble raskt enige om veien videre.

 

Giske laget materiell som fokuserer på det vi mener at #nisjebutikkensdag skal inneholde: Kvalitet, service, fagkunnskap og kjøpsopplevelse. 

 

En bevisstgjøringskampanje du

BØR være med på!

Vi har laget en materiellpakke som du kan kjøpe! 

 

Du vil få større oppmerksomhet med proffe plakater, og står sammen med butikker over hele landet i en felles front ut mot kundene. Du får ballonger, buttons, plakater i både A3 og A4 som du kan bruke i butikk. 

 

Når du kjøper dette materiellet, så kommer trykksakene fra Gøril sitt lokale trykkeri, Jærprint. Vi handler selvsagt lokalt, selv om vi nok kanskje kunne fått materialet trykket billigere i utlandet. Dessuten så er det Torstein, Gørils sønn, han er 15 år, som pakker og sender materiellet til din butikk. Og han krever sin timelønn! Porto er også en av utgiftene som inngår prisen. 

 

Gøril lager pressemeldinger og sender til aviser og TV. Vi tjener ikke mange kronene på dette, hverken Giske eller Gøril, men vi gjør det fordi vi brenner sånn for lokal handel, og vi ser at det er mange butikker som trenger et lite løft.  

 

Vi har gjennomført en spørreundersøkelse de to siste årene for å kartlegge deres erfaringer med markering av dagen. Det er deres svar som har gjort at vi har valgt denne strategien. 

 

Når du får pakken følger det med en link som gir deg tilgang til filer som du kan bruke som facebookheading/facebookbanner og til instagramposter. Du får også med en liste med forslag til aktiviteter du kan fylle nisjebutikkens dag med! 

 

Tusen hjertelig takk for at du er med! 

 

Sammen kan vi få til så mye mer!

 

 

Hvorfor dugnad?

 

Dette er en bevisstgjøringskampanje og ikke en salgsdag. Salgsdager er det nok av resten av året. Hvorvidt du ønsker å delta på black friday er helt opp til deg. Men på nisjebutikkens dag fokuserer vi på alt det andre! Salgskampanjene der ute de virker. Og de lever sitt eget liv. Men hva med en dag hvor det bare er fokus på alt det andre som er bra i butikken?

 

Hvor du kanskje byr på en liten sjokoladebit, et eple eller en kopp kaffe?

 

Hvor du viser butikken fra sin aller beste side?

 

Hvor de gode tilbudene du har blir vist frem?

 

Hvor du kan briljere med fagkunnskapen din?

 

Hvor du viser kunden din hvor takknemlig du er for at de handler hos deg?

 

Kanskje du ikke får kanonomsetning, men kanskje du får det også? Det er opp til deg hvor mye du gjør ut av det. 

Og NEI. Nisjebutikkens dag kommer ikke til å bli flyttet til en annen dato. Nisjebutikkens dag vil alltid arrangeres dagen etter black friday. 

 

Giske & Gøril 

BESTILL MATERIELLPAKKE NÅ

Så snart vi får alle detaljer på plass vil vi åpne for bestillinger. Det betyr ikke at du får materiellpakken tilsendt med det samme. Dette er en dugnad som kommer i tillegg til alle de andre oppgavene vi har, så vi setter stor pris på din tålmodighet. Vi har ikke anledning til å ta i mot bestillinger på andre måter enn her eller på epost til post@butikkutvikler.no . Det betyr at bestillinger via instagram, facebookchat og telefon ikke vil bli ekspedert. 

Snart


 

SPØRSMÅL?


Vi svarer gjerne


 

Har du spørsmål til kampanjen? Ta gjerne kontakt med oss! Men let gjerne litt rundt på siden her først!

 

 Vi har forsøkt å svare på det meste her. 

Kommende nisjebutikkensdag


 

Dagen markeres alltid dagen etter black friday.

 

30 november, 2019

 

Og du kan kanskje like godt notere neste år med det samme?

 

28 november, 2020

 

Kontakt oss 


 

Epost: post@gb-design.no, post@butikkutvikler.no

 

Tlf:: Giske 476 76 466, Gøril 907 04 927

 

butikkutvikler

gb-design.no

 

butikkutvikler

gb-design.no

 

 

(C) gb-design.no & butikkutvikler.no