Alt du må vite

Hvem, hva og hvorfor

ALT OM DAGEN - DET DU MÅ VITE 

Vi har laget en materiellpakke som skal være akkurat passe stor. Det betyr at du bør faktisk bruke materiellet du har fått. 

 

Det er ingen garanti for at akkurat din lokalavis vil trykke Gøril sine artikler. Det bestemmer den enkelte avis selv. Ta gjerne kontakt med Gøril dersom du har vært i kontakt med din lokalavis om saken, og de trenger mer informasjon. Det aller beste er om du selv skriver et innlegg til din lokalavis. Jo mer aktiv du selv er, jo mer får du ut av innsatsen du legger ned. 

 

Gøril sine bloggposter kan deles. 

 

Digitale filer kan deles i henhold til instruks som ligger på nedlastingsområde. (Dette får du tilgang til når du har bestilt pakken). 

 

Det betyr at dersom du ikke har bestilt og betalt - HAR DU DESSVERRE IKKE LOV TIL Å DELE MATERIELL. Hver butikk må bestille for seg. Det er ikke noen returrett/angrefrist. 

 

Alt som deles skal tagges med butikkutvikler og gb-design.no 

Hvem kan være med?

Alle butikker som ønsker det

Vi mener at alle butikker som ønsker det, kan være med å markere dagen. Vi håper at alle bestiller materiellpakken og ikke henger med som gratispassasjerer. Det ligger veldig mye arbeid bak dette, og som Gøril pleier å si: Det hjelper ikke med høy omsetning hvis det er lav inntjening. Men som vi også har sagt tidligere: Dette er en dugnad, og vi sitter ikke igjennom med mange kronene. Vi ønsker å kunne drive dette i årene fremover også. Da er vi avhengig av at DU velger å være med. Nytt av året 2019 er at vi har oppdatert vilkårene for bruk av både materiellpakker og digitale filer. Det betyr at kun de butikkene som har bestilt og betalt for materiellpakker får lov til å bruke materiell. Du har altså ikke anledning til å dele med nabobutikken, og dersom du deler digitale filer skal du tagge gb-design.no og butikkutvikler.no. Dette får du utfyllende informasjon om når du har bestilt pakken din. 

 

Hvem kan kalle seg nisjebutikk da? I etterkant av markeringen av nisjebutikkens dag i 2017 oppstod en liten diskusjon i butikkutviklers lukkede facebookgruppe om navnet på denne viktige dagen. Et forslag som kom opp var at dagen burde hete “lokaldagen”. Slettes ikke dumt, men allikevel ikke dekkende. Kjedebutikkene er også lokale butikker.

 

I oktober hvert år kjøres det en landsdekkende “handle-lokalt”-kampanje i regi av Merkur. (Merkur er en statlig støtteordning for hovedsaklig matvarebutikker på mindre steder.)

 

Enkelte steder, byer, sentre og sentrum har sine egne “handle lokalt”-aktiviteter, som for eksempel “bruk byen”, “handla hima” og så videre. Det synes vi er kjempeflott og vi anbefaler alle om å støtte opp og delta på slike gode, lokale aktiviteter og tiltak.

 

Nisjebutikkens dag derimot, er en helt egen dag for selvstendige butikker – uavhengig av bransje og beliggenhet.

 

Det beste alternativet hadde kanskje vært å kalle dagen for “selvstendig butikk-dagen”.  I Usa kalles dagen Small Business Saturday. Vi synes det er viktig at vi kan bruke et norsk ord, og da er det nisjebutikkensdag som ble valgt.

 

Når man har sagt det mange ganger, så er det vakkert og velklingende.

 

Men vi ser at flere må føle seg hjemme i beskrivelsen. For hva er kriteriene for å kalle seg selv en nisjebutikk?

 

Definisjonen på nisjebutikk er som følger:

 

(Mindre) butikker som er lokalt eide og har et unikt sammensatt varesortiment. Nisjebutikken har et stort fokus på kvalitet, fagkunnskap, service og kjøpsopplevelse. Nisjebutikken står fritt til å bestemme leverandører og vareutvalg. Har ofte mange lojale kunder. Geografisk beliggenhet er uvesentlig.

 

Det betyr at om du driver din egen helsekost eller klesbutikk, men er del av en innkjøpskjede, om du er med i en sammenslutning av faghandlere eller ikke – det er egentlig uvesentlig. Driver du for egen regning og det er din butikk, hvor du bestemmer, kan du også bestemme deg for å ta i bruk ordet, beskrivelsen og definisjonen nisjebutikk.

 

Og du, NISJEBUTIKKENS DAG! Da er det fest! Hvor du byr på litt ekstra til dine kunder, enten det er i form av opplevelser eller smak, lyd, lukt, konkurranser eller arrangement. Hva du velger å by på er opp til deg. Men det er den dagen i året hvor du har lov til å være ekstra stolt av butikken din, og det du tilbyr. Vår anbefaling er at du satser på andre ting enn å sette ned prisen på varene dine.

 

Det er den dagen i året hvor du virkelig kan vise igjen. Hvem du er, hva butikken din står for, og hva du tilbyr. Hvor mye verdiskaping din butikk bedriver. Bli med da vel!

Sammen kan vi få til så mye mer!

 

Hilsen Giske & Gøril 

 

SPØRSMÅL?

Vi svarer gjerne

 

Har du spørsmål til kampanjen? Ta gjerne kontakt med oss! Men let gjerne litt rundt på siden her først!

 

Vi har forsøkt å svare på det meste her. 

Kommende nisjebutikkensdag

 

Dagen markeres alltid dagen etter black friday.

 

30 november, 2019

 

Og du kan kanskje like godt notere neste år med det samme?

 

28 november, 2020

 

Kontakt oss 

 

Epost: post@gb-design.no, post@butikkutvikler.no

 

Tlf:: Giske 476 76 466, Gøril 907 04 927

 

butikkutvikler

gb-design.no

 

butikkutvikler

gb-design.no

 

 

(C) gb-design.no & butikkutvikler.no