Om NBD

Hvem, hva og hvorfor

Hva er egentlig nisjebutikkens dag?

Nisjebutikkens dag er en nasjonal bevisstgjøringskampanje for unike, selvstendige og uavhengige butikker. Konseptet og kampanjen er utviklet av gb-design.no og butikkutvikler.no i felleskap.


Et av våre mål med denne kampanjen er å få samfunnet mer bevisst på hvilken verdiskaping nisjebutikkene står for - og hvor viktig nettopp butikkenes bidrag er for å skape levende steder. 


Dere som butikker må jobbe med å vise hva dere virkelig står for og det må dere gjøre aktivt ut mot dagens kunder og forbrukerne generelt. Her er det vår kampanje kommer inn. Vi har laget en kampanje som fremsnakker nisjebutikkene og vi feirer nisjebutikkene med en egen festdag. Men hver dag er jo nisjebutikkens dag, og selve festmarkeringen er dagen etter black friday hvert år. Derfor har vi videreutviklet konseptet og kampanjen.  


Og i motsetning til for eksempel "small business saturday", black friday, "elleville dager" og lingende, er nisjebutikkens dag IKKE en tilbudsdag.



Slagkraft

 

Jo flere som deler det samme budskapet, jo større slagkraft får vi! Jo mer du selv gjør ut av markeringen, jo mer får du igjen også - det har vist seg ute i butikkene. 

Synlighet

 

Materiellpakken er utviklet og utformet med tanke på synlighet. Kampanjens fokus går på alt annet enn salg: Kjøpsopplevelse, fagkunnskap, kvalitet og service.

Fellesskap

 

Butikker over hele landet er med på markeringen og det finnes ikke maken til et slikt fellesskap mellom butikker i forskjellige bransjer. 

Praktisk - det du må vite om dagen og bevisstgjøringskampanjen


Siden nisjebutikkens dag egentlig burde være hver dag, så er kampanjen allerede i gang. Dette er nytt av året og en videreutvikling av konseptet. Det vil si at du får mer ut av kampanjen om du allerede nå bestiller materiellpakke, som også inneholder digitale filer (bildefiler) til bruk i sosiale medier.


For tredje året på rad tilbyr vi unikt, spesialdesignede materiellpakker til butikkene for kampanjen Nisjebutikkens dag. Vi har etter nøye vurdering justert og tilpasset størrelsen på innholdet ut fra de erfaringene vi har gjort. Derfor har vi satt sammen to forskjellige pakker; en "normal" pakke og en stor pakke. Det handler om synlighet og slagkraft - og med det så oppnår vi et unikt felleskap. 


Det er ingen garanti for at mediene dekker denne kampanjen. Vi sender ut pressemeldinger og gjør det vi kan for å få nasjonal omtale. Det beste er om du tar kontakt med din lokalavis. Ta gjerne kontakt med Gøril dersom du har vært i kontakt med din lokalavis om saken, og de trenger mer informasjon. Vi anbefaler at du skriver et leserinnlegg til din lokalavis. Jo mer aktiv du selv er, jo mer får du ut av innsatsen du legger ned. 

 

Gøril sine bloggposter kan deles i sin helhet. I kampanjeportalen får du tilgang til grundig opplæring i bruk av materiell. Du får også en egen guide til å skrive pressemeldinger, samt andre bonuser.

 

Digitale filer (bildefiler), både sesong- og hovedmateriell deles i henhold til instruks. Det betyr at dersom du ikke har bestilt og betalt - HAR DU DESSVERRE IKKE LOV TIL Å DELE MATERIELL. Hver butikk må bestille for seg. Det er ikke noen returrett/angrefrist. Ved kjøp av materiellpakkene godtar du avtalevilkårene som opplyst om før betaling. 

 

Alt som deles skal merkes/tagges med #nisjebutikkensdag2020, #nisjebutikkensdag og @nisjebutikkensdag. 


 

Hvem kan være med?

Alle butikker som ønsker det

Vi mener at alle butikker som ønsker det, kan være med å markere dagen. 


Vi håper at du bestiller materiellpakken og ikke henger med som gratispassasjerer. Det ligger veldig mye arbeid bak dette, og som vi pleier å si: Det hjelper ikke med høy omsetning hvis det er lav inntjening. Det er strenge vilkår for bruk av både materiellpakker og digitale filer. Det betyr at kun de butikkene som har bestilt og betalt for materiellpakker, som har lov til å bruke kampanjemateriellet. Du har altså ikke anledning til å dele med nabobutikken, og når du deler digitale filer skal du tagge @nisjebutikkensdag i tillegg skal du bruke emneknaggene #nisjebutikkensdag og #nisjebutikkensdag2020. Dette får du utfyllende informasjon om i portalen. 

 

Hvem kan kalle seg nisjebutikk da?

I etterkant av markeringen av nisjebutikkens dag i 2017 oppstod en liten diskusjon i butikkutviklers lukkede facebookgruppe om navnet på denne viktige dagen. Et forslag som kom opp var at dagen burde hete “lokaldagen”. Slettes ikke dumt, men allikevel ikke dekkende. Kjedebutikkene er også lokale butikker.

 

I oktober hvert år kjøres det en landsdekkende “handle-lokalt”-kampanje i regi av Merkur. (Merkur er en statlig støtteordning for hovedsaklig matvarebutikker på mindre steder.)

 

Enkelte steder, byer, sentre og sentrum har sine egne “handle lokalt”-aktiviteter, som for eksempel “bruk byen”, “handla hima” og så videre. Det synes vi er kjempeflott og vi anbefaler alle om å støtte opp og delta på slike gode, lokale aktiviteter og tiltak.

 

Nisjebutikkens dag derimot, er en helt egen dag for selvstendige butikker – uavhengig av bransje og beliggenhet.

 

Det beste alternativet hadde kanskje vært å kalle dagen for “selvstendig butikk-dagen”.  I Usa kalles dagen Small Business Saturday. Vi synes det er viktig at vi kan bruke et norsk ord, og da er det nisjebutikkensdag som ble valgt.

 

Når man har sagt det mange ganger, så er det vakkert og velklingende.

 

Men vi ser at flere må føle seg hjemme i beskrivelsen. For hva er kriteriene for å kalle seg selv en nisjebutikk?

 

Definisjonen på nisjebutikk er som følger:

 

(Mindre) butikker som er lokalt eide og har et unikt sammensatt varesortiment. Nisjebutikken har et stort fokus på kvalitet, fagkunnskap, service og kjøpsopplevelse. Nisjebutikken står fritt til å bestemme leverandører og vareutvalg. Har ofte mange lojale kunder. Geografisk beliggenhet er uvesentlig.

 

Det betyr at om du driver din egen helsekost eller klesbutikk, men er del av en innkjøpskjede, om du er med i en sammenslutning av faghandlere eller ikke – det er egentlig uvesentlig. Driver du for egen regning og det er din butikk, hvor du bestemmer, kan du også bestemme deg for å ta i bruk ordet, beskrivelsen og definisjonen nisjebutikk.

 

Og du, NISJEBUTIKKENS DAG! Da er det fest! Hvor du byr på litt ekstra til dine kunder, enten det er i form av opplevelser eller smak, lyd, lukt, konkurranser eller arrangement. Hva du velger å by på er opp til deg. Men det er den dagen i året hvor du har lov til å være ekstra stolt av butikken din, og det du tilbyr. I kampanjeportalen får du forslag og ideer til hva du kan gjøre for å lage fest denne dagen!

 

Det er den dagen i året hvor du virkelig kan vise igjen. Hvem du er, hva butikken din står for, og hva du tilbyr. Hvor mye verdiskaping din butikk bedriver. Bli med da vel!

Sammen kan vi få til så mye mer!

 

Hilsen Giske & Gøril 

 

Ja, klart jeg er med! Hvordan bestiller jeg?

Det er to størrelser på pakkene; en normal pakke og en stor. 

SPØRSMÅL?

Vi svarer gjerne

 

På denne siden vil du finne svar på det du lurer på. Og sjekk våre innlegg på facebook og instagram. Har du bestilt materiellpakker finner du all informasjon i kampanjeportalen.


Har du andre spørsmål til kampanjen? Ta gjerne kontakt med oss!

 

Kommende nisjebutikkensdag

 

Dagen markeres alltid dagen etter black friday.


28. november 2020

 


27. november 2021

 

 

26. november 2022

 

Kontakt oss 

 

Epost:

info@nisjebutikkensdag.no

post@gb-design.no, post@butikkutvikler.no

 


 

nisjebutikkensdag

butikkutvikler

gb-design.no

 

nisjebutikkensdag

butikkutvikler

giskeb_design

(C) gb-design.no & butikkutvikler.no 

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å klikke på "Godta" samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler.

Godta