Hvem, hva og hvorfor
NISJEBUTIKKENS DAG™ er en landsomfattende bevisstgjøringskampanje med formål å fremheve de unike, selvstendige og lokale butikkene. Konseptet og kampanjen er utviklet av Design by Giske og Butikkutvikler AS i fellesskap.
Vi har siden 2017 arrangert Nisjebutikkens dag™ på dagen etter Black Friday, da dagen opprinnelig ble startet som en motreaksjon på all ”galskapen” rundt Black Friday. Men etter hvert som årene har gått, så har samfunnet og forbrukervanene endret seg - og Black Friday og f**k black friday har blitt mindre relevant.
I løpet av disse årene har Nisjebutikkens dag™ utviklet seg til å bli en bevisstgjøringskampanje og en festdag for unike, selvstendige butikker. kampanjens formål har gjennom alle disse årene vært å fremsnakke de unike, lokale butikkene - og ikke minst det å få fokus på hva dere selvstendige butikker betyr for lokalsamfunnet. Det handler om lokal
verdiskaping, mangfold, utvalg av varer og tjenester, arbeidsplasser, møtesteder - og ikke minst hvor viktig hver enkelt butikk sitt bidrag er for å skape (og opprettholde) levende steder i vårt langstrakte land.
Men det er dere butikker som må jobbe med å vise kundene (og potensielle kunder) hva dere virkelig står for og har å by på. Dette må det jobbes aktivt med og det må gjøres på en måte som skaffer opperksomhet. Det er her bevisstgjørings-kampanjen Nisjebutikkens dag™ kommer inn. Vi tilbyr en kampane med et unikt og fargesterkt kampanjemateriell, i form av både digitale filer og trykksaker, som fremsnakker nisjebutikkene. Jo flere butikker i samme gate, bygd, sted, senter eller by som er med og deler det samme budskapet, jo mer slagkraft og oppmerksomhet får selve budskapet og hver enkelt butikk. Samarbeid og synlighet er nøkkelen til suksess!
Nisjebutikkens dag™ er en årlig markering som fra 2024 gjennomføres i uken etter skolens høstferier.
NB. Nisjebutikkens dag™ er en bevisstgjøringskampanje
med en festdag, det er IKKE en tilbudsdag.
For sjuende året på rad tilbyr vi butikkene et unikt og fargesterkt kampanjemateriell som er utviklet for maks SYNLIGHET.
Innholdet i pakken er valgt ut fra de erfaringene vi har gjort over flere år, slik at det passer for flest mulig butikker. NB. har du
stor butikk, så kan det lønne seg å bestille 2 pakker med kampanjemateriell.
For å være med på kampanjen og markeringen, så må hver enkelt butikk melde seg på og bestille pakken med kampanjemateriell. Dette gjøres her på vår hjemmeside hvor vi har flere linker til selve bestillingssiden. Når dere har fylt ut skjema og
gjennomført betaling, så mottar dere en link til innlogging i selve kampanjeportalen. Det er her dere laster ned det digitale
kampanjemateriellet (bildefiler), som kan benyttes fra kampanjestart 15. august og frem til og med selve markeringen av
Nisjebutikkens dag™ lørdag 19. oktober. Trykksakene (plakater, ballonger osv) blir sendt ut i uke 39/40. Kampanjeportalen
inneholder også mange tips for å gjennomføre en vellykket kampanje.
De digitale filene er KUN tilgjengelig for butikker som har kjøpt og betalt for kampanjemateriellet (bruksrett i kampanjeperioden iht vilkår). Det er IKKE lov å dele kampanjemateriellet med andre butikker. Du må ha kampanjemateriellet for å være
med på Nisjebutikkens dag. Det er ikke returrett/angrefrist (BSB). Ved kjøp av kampanjemateriell så godtar du avtalevilkårene.
Vi mener at alle butikker som ønsker det, uansett bransje, kan være med på bevisstgjøringskampanjen og med det feire Nisjebutikkens dag.
Det eneste kravet vi stiller for at butikkene skal være med er at de kjøper OG aktivt bruker kampanjemateriellet. Både konsept og kampanje er vårt åndsverk og det ligger mye arbeid bak utviklingen av konseptet og kampanjen.
Det betyr at det KUN er de butikkene som har kjøpt kampanjemateriell som har lov til å bruke det. Det gjelder både trykksaker og bildefiler. Du har altså IKKE anledning til å dele en pakke med kampanjemateriell med feks nabobutikken. Har du flere butikker så anbefaler vi kjøp av en pakke pr. butikk, slik at dere har nok plakater/ballonger/buttons til å gjennomføre en kampanje som dette.
Nisjebutikk?
Definisjonen på nisjebutikk er som følger: (Mindre) butikker som er lokalt eide og har et unikt sammensatt varesortiment. Nisjebutikken har et stort fokus på kvalitet, fagkunnskap, service og kjøpsopplevelse. Nisjebutikken står fritt til å bestemme leverandører og vareutvalg. Har ofte mange lojale kunder. Geografisk beliggenhet er uvesentlig.
Det betyr at om du driver din egen helsekost eller klesbutikk, men er del av en innkjøpskjede, om du er med i en sammenslutning av faghandlere eller ikke – det er egentlig uvesentlig. Driver du for egen regning og det er din butikk, hvor du bestemmer, kan du også bestemme deg for å ta i bruk ordet, beskrivelsen og definisjonen nisjebutikk.
Og du, NISJEBUTIKKENS DAG! Da er det fest! Den dagen, og gjerne hele kampanjeuken, da byr du på litt ekstra til dine
kunder. By på opplevelser, aktiviteter, smaksprøver, konkurranser, giveaways eller arrangement. Hva du velger å by på er
opp til deg. Men benytt sjansen til å vise hva dere står for! Det er den dagen og uken i året hvor du har lov til å være ekstra
stolt av butikken din og det dere tilbyr. I kampanjeportalen har vi samlet mange ideer om hva du kan gjøre for å lage litt
ekstra fest.
Nisjebutikkens dag er den dagen i året hvor dere virkelig kan vise igjen. Hvem dere er, hva butikken står for og hva dere
tilbyr! Vis frem verdiskapingen butikken deres gir tilbake til deres lokalsamfunn.
BLI MED DA VEL! Sammen så får vi til så mye mer!
Hilsen Giske & Gøril
Du bestiller og betaler med kredittkort - det er enkelt og raskt.
Send oss en e-post så svarer vi så godt vi kan. Sjekk gjerne våre innlegg på facebook og instagram.
Vi jobber med fornying og forbedring av denne hjemmesiden.
nisjebutikkensdag
nisjebutikkensdag
(C) designbygiske.no & butikkutvikler.no