Historien

 


Gøril har jobbet med butikkutvikling lenge. På et tidspunkt så hun at salg, salg, og mer salg var "det eneste som sto på menyen" for selvstendige butikker over det ganske land. Hun så at butikkene trengte et lite løft. Black friday fikk stadig større oppmerksomhet og tok større og større plass. Som et opprop og en motvekt mot denne lite bærekraftige salgsaktiviteten gikk hun i gang med noe hun kalte #butikkløftet. Butikkene trengte et løft, men butikkene måtte også forplikte seg mer, til å levere kvalitet i alle ledd, og ikke utelukkende fokusere på salg! Etter inspirasjon fra det nokså kjente Small Business Saturday, også fra USA, gikk hun i gang med å spre ordet og lage poster til sosiale medier som butikkene kunne dele. Dette var det maaange butikker som likte, og behovet for profesjonalisering meldte seg.


Gøril og Giske hadde fulgt hverandre i sosiale medier en stund, og da Gøril tok kontakt på tampen av 2017 avtalte de å møtes i Stavanger, neste gang Giske var sørover. Det gjorde de og det var full klaff! Kjemien stemte og det ble et veldig hyggelig møte.

Kontakten fortsatte online og omrisset av en kampanje for 2018 sto etter hvert klart. I motsetning til både black friday, small business saturday og alle de andre salgsdagene som popper opp gjennom året, var hovedtanken bak hele konseptet at vi nå (altså butikkene) skulle fokusere på ALT ANNET enn tilbud. Tilbudsdager er det nok av resten av året. Hva med en helt egenfestdaghvor vi feirer de unike, selvstendige og uavhengige butikkene? En festdag hvor fokus er på få vist frem alt det andre disse butikkene bidrar med i sine lokalsamfunn! For det er ikke akkurat lite! Mange små og uavhengige butikker betyr alt for at vi skal kunne ha levende steder og sentrum.


I 2018 farget vi gatene gule, med fantastisk flott materiell som Giske designet. Året etter ble det rosa, og enda flere butikker var med! I 2020 var fargen petroleumsblå. Med en god strategi og synlig materiell farger vi gatene i den svarte uke i november. I 2021 og 2022 faller denne markeringen på samme helg som første adventshelg. Derfor har vi forsøkt oss med noe mer 'tradisjonelle julefarger' disse årene, slik at de som har stort fokus på dette også kan bli med på kampanjen. I 2023 slo vi til med en sprek 'pumpkin' oransje!


Kampanjens kjerneverdier og hovedfokus har hele tiden vært fokus på kvalitet, fagkunnskap, service og kjøpsopplevelse.

Hele pakkingen og forsendelsen av materiell foregår fra stua til Gøril, med god hjelp av hennes sønn, Torstein. Mange tror gjerne at det er et stort selskap som står bak, men det er altså kun Giske og Gøril som jobber med dette prosjektet. Perioden med utsendelse av materiell er heftig - da det hele foregår hjemme i stua til Gøril.

Historien bak Nisjebutikkens dag™

Kontinuerlig utvikling og forbedring

Vi har gjennom disse årene hele tiden gjort justeringer og forbedringer på kampanjen, slik at vi kan tilby et konsept som passer de aller fleste butikkene. For å kunne utvikle Nisjebutikkens dag enda bedre, så er vi avhengig av at mange nok butikker blir med og at vi får en god oppslutning.


Det er også viktig at den enkelte butikk er aktiv og får med seg flere butikker fra sitt nærområde på kampanjen. Jo flere butikker som samler seg bak kampanjen, jo mer oppmerksomhet og synlighet får vi!! Hvor kult er det vel ikke å være med på en slik felles kampanje sammen med butikker fra Lillesand og Mandal i sør, til Longyearbyen i nord? Makan til fellesskap finnes faktisk ikke. 


Vi er veldig stolt av retningen som kampanjen har tatt de siste årene – og vi er særdeles fornøyd over hvordan vi har forbedret kampanjemateriellet, kampanjeportalen og innholdet i kampanjen. Bruk dette aktivt og på en smart måte, så får dere fullt utbytte - og ikke minst økt synlighet overfor deres kunder (og nye potensielle kunder).


Har du lyst til å bli litt bedre kjent med oss så ta turen over til våre respektive hjemmesider: designbygiske.no og butikkutvikler.no  


Nisjebutikkens dag™

Gøril, Butikkutvikler.no AS og Giske, Design by Giske